Resepsjon
Tlf: 611 30825

Rotfylling

Hva er en rotfylling?

Nerven i tannen fjernes og fylles igjen med en rotfyllingsmasse.Dette gjøres vanligvis ved en eller to gangers behandling. Enkelte tenner kan det være spesielt komplisert å behandle og det vil da kunne medføre enda flere behandlingsseanser

Hvorfor må man rotfylle?

Rotfylling må utføres når nerven i tannen er skadet eller død.Skade kan komme av hull (karies) som har gått inn til nerven, eller ved et kraftig slag mot tannen. Tenner med dype fyllinger, kroner eller broer, må noen ganger rotfylles en tid etter behandlingen pga. betennelse i nerven forårsaket av bakterier.

Behandling

Etter vi har satt bedøvelse må vi bore oss gjennom tannkronen inn til nerven. Nerven renses ut med tynne spesiallagde nåler. Underveis spyler vi med en antibakteriell væske som fjerner bakterier og gjør veggene i rotkanalen rene og glatte. Til slutt legges et antibakterielt middel i tannen som skal ta knekken på evt. gjenværende bakterier. Dette antibakterielle middelet er det vanlig å la ligge i tannen i ca. 3 uker. I enkelte tilfeller må man gjenta behandlingen før tannen kan rotfylles permanent.

Symptomer

De vanligste symptomene er "ising", eller at det gjør vondt når tennene kommer i kontakt med kald eller varm mat og drikke. Dette kan vare en stund eller gå over til kraftig tannpine. Tannen kan etter hvert også bli øm å tygge med og føles for høy. Andre ganger sees fargeforandring på tannen. Det kan av og til oppdages betennelse på røntgenbilde uten at det har gitt nevneverdige symptomer.

Mjøstannlegene AS - Gjøvik

Trondheimsveien 8,